Højskoleeftermiddag

Belarus, kordegnen og spejderne

Torsdag 3. oktober kl. 14.30
ved kordegn Marianne Skovgaard Nielsen

Menighedsrådet har tidligere bedt medarbejdere fortælle om deres tidligere virke og et af de job, jeg bestred før jeg blev ansat kordegn, var nok det eneste af sin art i Danmark.

Igennem 8 år rejste jeg som konsulent for Spejderne til og fra Belarus, det tidligere Hviderusland – også kendt som Europas sidste diktatur.

Jeg er på ingen måde ekspert på Belarus eller Belarussisk politiske forhold, men jeg er via mit arbejde med projektet kommet meget tæt på den almindelige belarusser og har også flere gang været i kontakt med det lukkede system i den forbindelse.

Gennem anekdoter vil jeg fortælle om landet, befolkningen og organisationsarbejdet i et land, som igen er kommet i søgelyset efter invasionen af Ukraine.

Sangeftermiddag

Torsdag 7. november kl. 14.30

Så er det tid til at finde sangbøgerne frem og varme stemmen op. Vi indbyder til sangeftermiddag i sognesalen, hvor vi kommer til at hygge os med sang og kaffe. Organisten forbereder et par sange og der er mulighed for at ønske frit fra salmebogen og højskolesangbogen.

Adventsmøde

Torsdag 5. december kl. 14.30-16.00

Mens det mørkner udenfor, samles vi om lyset. Vi synger adventssalmer og sange, sognepræst Anna Jensen læser en julehistorie.

Der serveres gløgg og æbleskiver, pris 30 kr.

Aftenforedrag

Ukrainekrigens betydning for Europa

Torsdag 26. september kl. 19.00-21.00
ved Jens Worning

Der er meget på spil for Europa og Jens Worning er en rigtig kyndig analytiker af situationen omkring krigen i Ukraine. Han er tidligere generalkonsul i Skt. Petersborg og skriver om krigen i Kristeligt Dagblad. Han har skrevet bogen: Ukraine 24.02. Den nye verdensorden. Og er aktuel med en ny bog.

Det kan kun blive en spændende aften.

”I begyndelsen var Ordet …” – om det filosofiske Johannesevangelium

Torsdag 22. oktober kl. 19.00-21.00
ved professor Kasper Bro Larsen

Johannesevangeliet var Luthers og Grundtvigs yndlingsevangelium. Her åbenbarer Jesus Guds kærlighed, og han fremstilles som mere guddommelig end i de øvrige nytestamentlige evangelier. Men hvem skrev det og hvorfor? I dette foredrag tager Kasper Bro Larsen os på tur gennem evangeliets betydning og historie – fra den tidlige kristendom til nazisternes misbrug af teksten.

Kasper Bro Larsen er professor i teologi på Aarhus Universitet. I foråret 2025 udkommer hans bog Johannesevangeliet i Forlaget Eksistensens ”Bibelen læst af …”-serie.

Rabelais, det latterlige og det hellige

Torsdag 14. november kl. 19.00-21.00
ved sognepræst Kristian Mejrup

François Rabelais (ca. 1494-1553) skrev fortællinger om kæmper, der både er sjove og alvorlige, grove og hylende morsomme. Det er næsten som at læse Luther, Holberg og H.C. Andersen på samme tid. Fortællingerne om Gargantua og Pantagruel fungerer som en slags måleenhed for, hvad man opfatter som morsomt. Nogle har ment, at forfatteren var en fordrukken spøgefugl, andre har sat pris på forfatterens lærde indsigter.

Foredraget vil også handle om Rabelais’ brug af bibelen, om latteren og det hellige og hvordan dette forhold kan vendes og drejes. Den franske mester forstod parodiens svære balancegang mellem alvor, respekt, fjogede smil og agtelse for den faste, som han forstod at omsætte til livsfest.

Foredrag, højskoleeftermiddage m.m.

Vi arrangerer jævnligt aftenforedrag og højskoleeftermiddage i sognesalen. Emnerne er mange og forskellige, men de inviterede foredragsholdere er altid personer, som har noget på hjerte og som belyser liv og eksistens.

Aftenforedragene er som regel torsdag aftener fra kl. 19.00.

Højskoleeftermiddage er som regel torsdag eftermiddage, kl. 14.30-16.30.

Vi arrangerer nu og da ture ud af huset, en sangeftermiddag eller noget tredje. Vi får som regel kaffe og brød mod beskeden betaling.

Emnerne kan som sagt være alt mellem himmel og jord, men vi sætter inspirationen fra højskolen med gode foredrag, sang og samtale højt.

Læs om arrangementerne i kirkebladet, i aktivetetskalenderen og her på siden.