Orglet

Kirkens første orgel blev bygget i 1925 af Marcussen & Søn, Aabenraa. Der var tale om et mindre, romantisk instrument med 13 stemmer (piberækker/klangfarver) og 1 transmission, fordelt på 2 manualer (klaviaturer til hænderne) og pedal (klaviatur til fødderne). Orglet var allerede forberedt til 22 stemmer, og i 1937 blev de manglende piberækker indsat. Siden 1925 havde klangsmagen imidlertid ændret sig markant, og orglets klang var derfor ikke længere i kurs. Som resultat valgte man desværre at omdisponere orglet (ændre dets stemmer) med henblik på at imødekomme datidens gryende, barokinspirerede modestrømning.

Orglet var fra begyndelsen et såkaldt pneumatisk instrument, hvor forbindelsen mellem tangent og pibe formidledes ved hjælp af luft gennem blyrør. Selve pneumatikken var meget upræcis i spillemåden, og datidens materialer viste sig desuden ikke at være særligt holdbare. Allerede i 1953 var en større renovering nødvendig. I stedet for at lappe videre på det uheldige, pneumatiske system begyndte man næsten forfra, og i 1953 kunne Marcussen & Søn levere et nyt og meget større instrument – med den hævdvundne og driftssikre, mekanisk traktur. Væsentlige dele af klangmaterialet fra 1925 og 1937 blev genanvendt, og orglet havde nu 34 stemmer på 3 manualer og pedal. Den oprindelige hovedfacade fra 1925 blev også genanvendt – suppleret med et rygpositiv i samme stil (det lille orgelhus, som ses i pulpiturets brystning). Hovedfacaden er tegnet af Odense-arkitekten Vilhelm Petersen, som også har tegnet selve kirken.

I 1976, 1984 og 2012 har orglet undergået større og især mindre ændringer af teknisk og klanglig art. Som det står i dag, er der tale om et stort og velklingende, men også noget slidt instrument. Det anvendes flittigt til gudstjenester, kirkelige handlinger, koncerter og undervisning, og de mange års brug betyder helt naturligt, at tiden nærmer sig for en omfattende reparation. En større renovering og ombygning er på tegnebordet. Projektet har til formål at forbedre de ergonomiske forhold omkring betjening og stemning af orglet og genskabelsen af de værdifulde romantiske klangfarver, som i 1937 blev bortsaneret på grund af datidens smag.

Torben Krebs, organist

Kilder:
Marcussen & Søn Orgelbyggeri A/S
Organistbogen online - Dansk Organist og Kantor Samfund - (Link pt. ude af funktion, siden under op- eller ombygning)
Den danske orgelregistrant - Nationalmuseet