Vielse og velsignelse

For at blive viet i Folkekirken skal mindst 1 af parterne være medlem.

For at blive viet i Thomas Kingos Kirke, skal man bo i sognet eller have en særlig tilknytning til Thomas Kingos Kirke.

Første trin: Datoen og attesten

Dato og tidspunkt for kirkelig vielse og velsignelse skal I aftale med kirkekontoret.

Minds 4 uger før vielsen skal I udfylde en ægteskabserklæring på www.borger.dk. I modtager efterfølgende en prøvelsesattest fra kommunen.

Prøvelsesattesten skal I sende til kirkekontoret senest 2 uger før vielsen sammen med oplysning om navn og adresse på 2 vidner. - Det gælder dog ikke ved kirkelig velsignelse af allerede indgået ægteskab.

Andet trin: Samtale med præsten

Når brylluppet nærmer sig, skal I aftale tid til en samtale med jeres præst, som spørger ind til, hvem I er som mennesker og som par. I vælger salmer og musik og taler om det praktiske i forbindelse med vielsen/velsignelsen. På baggrund af samtalen forbereder jeres præst talen ved vielsen/velsignelsen i kirken.

Praktisk info

Musik. Har I særlige ønsker til musikken, kan I kontakte organist Dennis Dingfeld, telefon 5042 2086 eller ddingfeld@gmail.com.
Se også og lyt eventuelt til Dennis' inspiration til bryllupsmusik.

Blomster. Kirken sørger altid for friske blomster på alteret, men det er muligt selv at sætte blomster i de 40 bænkerækker. Blomsterne arrangeres i vaserne dagen før mellem kl. 9-13 hos kirketjeneren. For nærmere aftatale kontakt Dorte Brolykke Madsen og Marianne Aarup-Kristensen på telefon 6612 5657 eller kingoskt@gmail.com.

Fotografering. I samråd med præsterne er fotografering og video tilladt. Det skal dog gøres, så det ikke forstyrrer gudstjenesten. Videoer må ikke ligge frit tilgængeligt på Internettet.

Ris m.m. Efter brylluppet må der gerne kastes små mængder af ris eller fuglefrø foran kirken, men ikke konfetti, tørrede eller kunstige blomsterblade. Der må også gerne blæses sæbebobler.